Strona główna
Wydział Edukacji i Sportu Urzędu Miasta Bydgoszczy

STATUT Szkoły Podstawowej nr 66 im. Misji Pokojowych ONZ z Oddziałami Sportowymi

STATUT
Szkoły Podstawowej nr 66
im. Misji Pokojowych ONZ
z Oddziałami Sportowymi
w Bydgoszczy
1
Zadaniem naszej szkoły jest przede wszystkim wprowadzenie uczniów w świat wiedzy, dbanie o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny, emocjonalny, społeczny i fizyczny. W realizacji tych zadań wielką pomocą jest nasz Patron– ONZ i jego działalność na misjach, które mają zaprowadzić pokój w różnych nękanych wojnami i sporami zakątkach świata. Nauczanie w naszej szkole opieramy na wartościach uniwersalnych, dzięki temu możemy kształtować i przygotowywać młodego człowieka do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady tolerancji, demokracji, solidarności i sprawiedliwości.
Rozdział 1. Podstawowe informacje o szkole
§ 1.
Ilekroć w statucie, bez bliższego określenia, jest mowa o:
1. u.p.o.– należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r.– Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm );
2. u.s.o.– należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r.– O systemie oświaty (Dz.U. z 20176r. poz. 1943 ze zm );
3. szkole– należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową nr 66 im. Misji Pokojowych ONZ z Oddziałami Sportowymi w Bydgoszczy;
4. organie prowadzącym szkołę – należy przez to rozumieć Miasto Bydgoszcz;
5. dyrektorze– należy przez to rozumieć dyrektora Szkoły Podstawowej nr 66 im. Misji Pokojowych ONZ z Oddziałami Sportowymi w Bydgoszczy;
6. nauczycielu– należy przez to rozumieć każdego pracownika pedagogicznego Szkoły Podstawowej nr 66 im. Misji Pokojowych ONZ z Oddziałami Sportowymi w Bydgoszczy;
7. pracowniku niepedagogicznym– należy przez to rozumieć pracownika Szkoły Podstawowej nr 66 im. Misji Pokojowych ONZ z Oddziałami Sportowymi w Bydgoszczy niebędącego nauczycielem;
8. uczniu– należy przez to rozumieć ucznia Szkoły Podstawowej nr 66 im. Misji Pokojowych ONZ z Oddziałami Sportowymi w Bydgoszczy;
9. rodzicach– należy przez to rozumieć rodziców uczniów Szkoły Podstawowej nr 66 im. Misji Pokojowych ONZ z Oddziałami Sportowymi w Bydgoszczy;
10. statucie– należy przez to rozumieć Statut Szkoły Podstawowej nr 66 im. Misji Pokojowych ONZ z Oddziałami Sportowymi w Bydgoszczy;
11. radzie pedagogicznej– należy przez to rozumieć organ Szkoły Podstawowej nr 66 im. Misji Pokojowych ONZ z Oddziałami Sportowymi w Bydgoszczy, w zakresie realizacji jego zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki, o jakim jest mowa w u.p.o.;
12. radzie rodziców– należy przez to rozumieć Radę Rodziców przy Szkole Podstawowej nr 66 im. Misji Pokojowych ONZ z Oddziałami Sportowymi w Bydgoszczy;
13. samorządzie uczniowskim– należy przez to rozumieć Samorząd Uczniowski Szkoły Podstawowej nr 66 im. Misji Pokojowych ONZ z Oddziałami Sportowymi w Bydgoszczy.
§ 2.
1. Pełna nazwa szkoły brzmi: Szkoła Podstawowa nr 66 im. Misji Pokojowych ONZ z Oddziałami Sportowymi w Bydgoszczy, zwana dalej szkołą.
2
2. Szkoła jest publiczną ośmioletnią szkołą podstawową, jej ukończenie umożliwia kontynuację nauki na ponadpodstawowym etapie kształcenia.
3. Siedzibą szkoły jest budynek przy ul. gen. Zygmunta Berlinga 3 w Bydgoszczy.
4. Szkoła nosi imię Misji Pokojowych ONZ.
5. Organem prowadzącym szkołę jest Miasto Bydgoszcz, a organem nadzoru pedagogicznego jest Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty.
6. Szkoła jest jednostką budżetową posiadającą wydzielony rachunek dochodów, a obsługę finansowo- księgową zapewnia Bydgoskie Biuro Finansów Oświaty.
7. W strukturze szkoły są oddziały przedszkolne, których organizację oraz zasady funkcjonowania, a także prawa i obowiązki dzieci do nich uczęszczających i ich rodziców oraz nauczycieli tych oddziałów oraz ich zadania określa rozdział 11. statutu.
8. Rekrutację uczniów do szkoły regulują odrębne przepisy rozdziału 6. u.p.o.
§ 3.
1. Ustalona nazwa szkoły jest używana w pełnym brzmieniu, na pieczęciach może być użyty czytelny skrót nazwy.
2. Szkoła używa różnych pieczęci są to:
3. Zasady używania pieczęci urzędowych regulują odrębne przepisy.
4. Tablice szkoły zawierają nazwę szkoły w jej pełnym brzmieniu.
§ 4.
1. Zgodę na działalność organizacji harcerskich czy stowarzyszeń na terenie szkoły wyraża– po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej i rady rodziców– dyrektor, który uzgadnia zakres, zasady i warunki tej działalności.
2. Szkoła ma charakter apolityczny i na jej terenie nie mogą prowadzić działalności partie i organizacje polityczne.
3
Rozdział 2. Cele i zadania szkoły
§ 5.
1. Celem szkoły jest rozwój uczniów, kształcenie różnorodnych umiejętności, które pozwalają zdobywać wiedzę i umiejętność wykorzystania jej w życiu codziennym, rozwijać kreatywność uczniów i przyjmowanie postawy do jej uzupełniania i efektywnego wykorzystania przez całe życie.
2. Szkoła przygotowuje uczniów do nauki na kolejnym etapie kształcenia, kształtować postawę patriotyczną i poczucie przynależności do lokalnej wspólnoty oraz regionu.
3. Do zadań szkoły należy w szczególności:
1) zapewnienie każdemu uczniowi warunków niezbędnych do rozwoju i przygotowywania do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności;
2) rozwijanie u uczniów poczucia odpowiedzialności, miłości do Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata;
3) stworzenie uczniom warunków do zdobywania wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły;
4) stworzenie uczniom warunków do rozwijania zainteresowań, realizowania– zgodnie z obowiązującymi przepisami– indywidualnych programów nauczania, nauczania indywidualnego oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie;
5) pomoc uczniom w dokonywaniu świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia oraz jak najlepsze, w miarę możliwości szkoły, przygotowanie uczniów do obowiązkowego egzaminu zewnętrznego;
6) stworzenie życzliwej atmosfery i prawidłowych relacji w całej społeczności szkolnej (uczniowie, nauczyciele, pracownicy niepedagogiczni szkoły, rodzice) oraz wychowanie uczniów w poczuciu własnej wartości i tolerancji wobec innych;
7) wspieranie rodziców w wychowaniu wrażliwego, światłego człowieka o wysokiej etyce i kulturze osobistej;
8) włączanie uczniów do działań służących dbałości o zdrowie, ochronie przyrody, uświadamianiu roli i zadania człowieka w kształtowaniu środowiska;
9) udzielanie w miarę możliwości szkoły pomocy opiekuńczo- wychowawczej;
10) zapewnienie uczniom opieki, bezpieczeństwa oraz wspomaganie ich w wszechstronnym rozwoju;
11) przygotowanie dzieci z oddziału przedszkolnego do podjęcia nauki szkolnej.
4. Szkoła organizuje pomoc psychologiczno- pedagogiczną według zasad określonych w przepisach prawa oświatowego w tym zakresie.
5. Szkoła, za pośrednictwem pedagoga oraz doradcy zawodowego, współdziała z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i prowadzi zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia.
6. Szkoła współpracuje również z innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży, a w szczególności z: Policją, Strażą Miejską, Strażą Pożarną, władzami lokalnymi i samorządowymi, sądem rodzinnym. Współpraca ta jest organizowana za pośrednictwem nauczycieli wymienionych w ust. 4, wychowawców, a także w miarę potrzeb, nauczycieli poszczególnych zajęć.
4
7. Szkoła tworzy pozytywnie oddziałujące środowisko wychowawcze zgodnie ze szkolnym programem wychowawczo- profilaktycznym, uchwalanym przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną, który zawiera treści i działania o charakterze wychowawczym skierowanym do uczniów oraz treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w społeczności szkolnej, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców. W przypadku, gdy rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego, postępuje się zgodnie z u.p.o.
8. W zakresie wolontariatu szkoła:
1) prowadzi działania promujące ideę wolontariatu wśród uczniów;
2) stwarza uczniom możliwości podejmowania działań wolontariatu organizowanych przez organizacje, stowarzyszenia, itp. działające poza szkołą na podstawie zawartych porozumień lub umów również na terenie szkoły;
3) może organizować własne działania w zakresie wolontariatu i włączać w nie uczniów.
9. Działania, o których mowa w ust. 8 pkt 2 i 3 wymagają pisemnej zgody rodziców ucznia.
10. Sposób organizacji i realizacji działań w zakresie wolontariatu określa odrębny regulamin.
5
Rozdział 3. Organy szkoły oraz ich kompetencje i warunki współdziałania
§ 6.
1. Organami szkoły są:
1) Dyrektor;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców;
4) Samorząd Uczniowski.
2. Dyrektor jest nauczycielem szkoły posiadającym kompetencje i uprawnienia określone w u.p.o. oraz innych ustawach i przepisach wykonawczych do nich.
3. Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym, utworzonym zgodnie z art. 69 u.p.o, posiadającym kompetencje i uprawnienia określone w art. 70 u.p.o. oraz innych przepisach i działającym na podstawie ustalonego przez siebie regulaminu.
4. Rada Rodziców jest organem szkoły powołanym na podstawie art. 83 u.p.o., działającym według przyjętego przez siebie regulaminu, posiadającym uprawnienia i kompetencje określone w art. 84 u.p.o. i innych przepisach.
5. Samorząd Uczniowski jest organem szkoły powołanym i posiadającym uprawnienia określone w art. 85 u.p.o. i działającym według uchwalonego przez siebie regulaminu.
§ 7.
1. W celu wymiany informacji i współdziałania z innymi organami szkoły dyrektor organizuje, co najmniej dwa razy w roku szkolnym, spotkania z przedstawicielami Rady Rodziców, Samorządu Uczniowskiego i Rady Pedagogicznej. Spotkania mogą odbywać się również na wniosek poszczególnych organów szkoły.
2. W razie zaistnienia sporu między organami szkoły obowiązkiem tych organów jest dążenie do rozstrzygnięcia sporu na terenie szkoły. Metody i formy rozstrzygania konfliktu strony ustalają między sobą (negocjacje, mediacja, arbitraż). Konflikt powinien być rozwiązywany w drodze dialogu, na zasadzie porozumienia i kompromisu, z zachowaniem wzajemnego szacunku.
3. Jeżeli dyrektor nie jest stroną w sprawie, przyjmuje rolę arbitra. Decyzja dyrektora podjęta po rozpatrzeniu sprawy jest ostateczna.
4. W przypadku, gdy dyrektor jest stroną konfliktu, to arbitrem jest osoba z zewnątrz, zaakceptowana przez strony konfliktu (posiada kompetencje w materii sporu). Decyzja arbitra jest ostateczna.
5. W przypadku braku porozumienia co do osoby mediatora dyrektor zawiadamia o powstałym konflikcie organ prowadzący szkołę i organ nadzoru pedagogicznego.
6
Rozdział 4. Organizacja szkoły
§ 8.
1. Szkoła daje wykształcenie podstawowe z możliwością uzyskania przez ucznia zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty. Absolwenci mogą kontynuować naukę w szkołach ponadpodstawowych, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. a-d u.p.o.
2. Szkoła prowadzi działalność innowacyjną we współpracy ze stowarzyszeniami i innymi organizacjami, których cele określone w statucie obejmują swoim zakresem zadania objęte innowacją, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
§ 9.
1. W szkole tworzy się stanowisko wicedyrektora lub wicedyrektorów zgodnie z u.p.o.
2. Wicedyrektor lub wicedyrektorzy wykonują wyznaczone przez dyrektora zadania sprawując nadzór pedagogiczny w powierzonym im zakresie i kontrolując realizację zadań przez wskazanych nauczycieli i pracowników niepedagogicznych.
3. W czasie, gdy dyrektor szkoły nie może pełnić obowiązków służbowych, zastępstwo upoważnionego wicedyrektora rozciąga się na wszystkie kompetencje i zadania dyrektora, które wymagają wykonania w czasie jego nieobecności.
§ 10.
1. Podstawę organizacji pracy szkoły w danym roku szkolnym stanowią:
1) plan pracy szkoły;
2) arkusz organizacji szkoły;
3) tygodniowy rozkład zajęć.
2. Działalność edukacyjna szkoły jest określana przez:
1) szkolny zestaw programów nauczania oraz podręczników, który– uwzględniając wymiar wychowawczy– obejmuje całość działań szkoły z punktu widzenia dydaktycznego;
2) program wychowawczo- profilaktyczny, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym realizowane przez wszystkich nauczycieli.
3. Przebieg nauczania i wychowania uczniów jest dokumentowany, a zasady prowadzenia dokumentacji określają obowiązujące przepisy oraz wydane na ich podstawie zarządzenia dyrektora.
§ 11.
1. Organizacja roku szkolnego oraz zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów opierają się na przepisach prawa oświatowego w tym zakresie.
2. Rok szkolny dzieli się na dwa okresy. Pierwszy okres trwa od rozpoczęcia roku szkolnego do pierwszego piątku przypadającego po 10 stycznia, a drugi obejmuje pozostałą część roku szkolnego do ostatniego dnia przed feriami letnimi.
3. Organizację obowiązkowych i dodatkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalany przez dyrektora na podstawie zatwierdzonego arkusza
7
organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
4. Zajęcia szkolne są prowadzone w formie:
1) zajęć lekcyjnych w tym zajęć międzyklasowych lub międzyoddziałowych;
2) wycieczek, zielonych szkół, obozów sportowych;
3) zajęć pozalekcyjnych.
5. Czas trwania zajęć, o których mowa w ust. 4 pkt 1, wynosi 45 minut, zaś przerwy międzylekcyjne trwają 10 minut oraz przynajmniej 15 minut (po piątej i szóstej godzinie lekcyjnej).
6. Czas trwania zajęć, o którym mowa w ust. 5, może sporadycznie w uzasadnionych przypadkach zostać w drodze decyzji dyrektora:
1) skrócony- do 30 minut lub
2) wydłużony- do 60 minut- z zachowaniem tygodniowego wymiaru obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
7. W uzasadnionych przypadkach dyrektor może ustalić inny czas trwania przerw międzylekcyjnych, w granicach od 10 do 20 minut, tak aby przerwy dłuższe niż 15 minut występowały co najwyżej 2 razy w ciągu dnia.
8. Zajęcia pozalekcyjne są organizowane z uwzględnieniem zainteresowań i potrzeb rozwojowych uczniów.
9. Organizację zajęć pozalekcyjnych, o których mowa w ust. 8, zatwierdza dyrektor.
§ 12.
1. Wybór podręczników oraz programów nauczania dokonany przez nauczycieli i sposób ich dopuszczania do użytku w szkole określają odrębne przepisy.
§ 13.
1. W szkole działają zespoły nauczycieli powoływane na czas określony lub nieokreślony przez dyrektora.
2. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora na wniosek zespołu.
3. Zespoły pracują zgodnie z opracowanymi przez siebie planami i zadaniami do realizacji w danym roku szkolnym. Podczas ostatniego zebrania w danym roku szkolnym zespół przedstawia radzie pedagogicznej sprawozdanie ze swojej działalności, które zawiera wnioski i rekomendacje.
§ 14.
1. Dyrektor powierza opiekę wychowawczą nad każdym oddziałem jednemu z nauczycieli, zwanemu dalej wychowawcą.
2. Wychowawstwo powierza się na cały etap edukacyjny danego oddziału w szkole, chyba że przyczyny niezależne od dyrektora staną się powodem zmiany wychowawcy.
3. Zmiana wychowawcy, poza przyczynami, o jakich mowa w ust. 2, może nastąpić:
1) na wniosek wychowawcy zaaprobowany przez dyrektora;
2) na pisemny, umotywowany, wspólny wniosek rodziców, podpisany przez 2/3 ogółu rodziców danego oddziału, zaaprobowany przez dyrektora.
8
§ 15.
1. Szkoła zapewnia odrębny tryb zajęć dla uczniów o specyficznych potrzebach rozwojowych, przez organizację indywidualnego nauczania lub indywidualnego toku nauki na zasadach określonych w u.p.o.
2. Dyrektor, w szczególnych przypadkach określonych przepisami prawa, może zwolnić ucznia, na podstawie orzeczenia lekarskiego z drugiego obowiązkowego języka obcego, wychowania fizycznego i informatyki.
§ 16.
1. Szkoła, za pośrednictwem pedagoga, logopedy i innych zatrudnionych specjalistów otacza opieką uczniów, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebne są pomoc i wsparcie, w tym pomoc materialna.
§ 17.
1. Szkoła zapewnia uczniom dobrowolną oraz bezpłatną opiekę i pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
2. Do form pomocy i opieki należą:
1) zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze;
2) zajęcia korekcyjno- kompensacyjne;
3) zajęcia specjalistyczne: rewalidacji, logopedii, socjoterapii, rozwijające kompetencje społeczno- emocjonalne i inne zajęcia o charakterze terapeutycznym;
4) nauczanie indywidualne;
5) zajęcia rozwijające uzdolnienia;
6) indywidualna pomoc nauczyciela danego przedmiotu;
7) zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
8) porady, konsultacje, warsztaty.
3. Szkoła udziela uczniom pomocy materialnej ze środków w planie finansowym, zgodnie z odrębnymi przepisami, o ile takie środki zostaną szkole przekazane.
4. Szkoła może udzielać uczniom (w miarę możliwości) pomocy materialnej ze środków uzyskiwanych z innych źródeł niż ujęte w planie finansowym, zgodnie z zasadami ustalonymi w wyniku porozumienia dyrektora z ofiarodawcą pomocy.
§ 18.
1. W szkole, w porozumieniu z wyższymi uczelniami, mogą być organizowane różne formy praktyk pedagogicznych dla studentów.
2. Warunki prowadzenia praktyk, o których mowa w ust. 1, oraz zasady wynagradzania nauczycieli prowadzących te praktyki określają odrębne przepisy.
3. Za właściwy przebieg zajęć edukacyjnych oraz pracy studenta odpowiada nauczyciel będący opiekunem studenta ze strony szkoły oraz opiekun wyznaczony przez szkołę wyższą.
9
Rozdział 5. Organizacja pracowni i innych pomieszczeń szkolnych
§ 19.
1. Do realizacji celów statutowych szkoła posiada odpowiednie pomieszczenia jak:
1) sale lekcyjne;
2) pracownie:
a) fizyczną, chemiczną, matematyczne,
b) przyrodniczą, biologiczną, geograficzną, historyczną,
c) informatyczne,
d) techniczno- plastyczną, muzyczną,
e) językowe;
3) sala zajęć socjoterapeutycznych;
4) świetlice;
5) bibliotekę, czytelnię
6) gabinety pedagoga, logopedy;
7) gabinety pielęgniarki, stomatologa;
8) sale gimnastyczne, boisko Orlik, plac zabaw, miasteczko ruchu drogowego;
9) segment żywieniowy, archiwum, szatnię.
2. Regulaminy pracowni, sal gimnastycznych, stołówki, placu zabaw i miasteczka ruchu drogowego określa dyrektor.
§ 20.
1. Biblioteka wraz z czytelnią służy realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno- wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.
2. Z biblioteki i czytelni mogą korzystać uczniowie, rodzice, nauczyciele oraz pracownicy niepedagogiczni szkoły, a także inne osoby za zgodą dyrektora.
3. Pomieszczenia biblioteki szkolnej umożliwiają:
1) gromadzenie i opracowywanie zbiorów: książek, czasopism i zbiorów specjalnych;
2) udostępnianie zbiorów do domu oraz korzystanie z księgozbioru podręcznego w czytelni;
3) prowadzenie edukacji czytelniczej i medialnej.
4. Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
5. Organizacja biblioteki zapewnia w szczególności warunki do:
1) rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się poprzez:
a) gromadzenie różnorodnej literatury w postaci książkowej i na nowoczesnych nośnikach informacji oraz gromadzenie i udostępnianie podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych oraz innych materiałów bibliotecznych,
b) organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi: pisarzami, historykami itp.,
c) organizowanie konkursów czytelniczych, literackich, plastycznych itp.,
10
d) przygotowywanie montaży słowno-muzycznych oraz inscenizacji utworów literackich,
e) wykonywanie gazetek tematycznych,
f) indywidualne rozmowy z czytelnikami i doradztwo czytelnicze;
2) organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną poprzez gromadzenie literatury dotyczącej regionu, w którym żyjemy, obrzędów i tradycji polskich i obcych, symboli narodowych, Unii Europejskiej, savoir-vivre’u i popularyzowanie tej wiedzy.
6. Zakres współpracy biblioteki obejmuje w szczególności:
1) z uczniami:
a) informowanie uczniów o zasadach udostępniania zbiorów i wyszukiwania informacji na określony temat,
b) indywidualne podejście do uczniów z uwzględnieniem uczniów zdolnych i mających trudności w nauce,
c) informowanie uczniów o stanie czytelnictwa,
d) kształcenie efektywnego posługiwania się technologiami informacyjno- komunikacyjnymi,
e) informowanie uczniów o zaległościach;
2) z nauczycielami i rodzicami:
a) informowanie o nowościach książkowych i innych,
b) współpraca w zakresie uzupełniania zbiorów,
c) wspólne przygotowywanie imprez szkolnych;
3) z innymi bibliotekami:
a) wspólne organizowanie zajęć edukacyjnych,
b) organizowanie wycieczek do innych bibliotek,
c) organizowanie biesiad czytelniczych,
d) uczestnictwo w spektaklach teatralnych i innych imprezach organizowanych przez inne biblioteki,
e) wspólne organizowanie konkursów,
f) prezentowanie twórczości uczniów w innych bibliotekach,
g) wspólne organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi.
7. Inwentaryzację księgozbioru biblioteki regulują odrębne przepisy.
8. Szczegółowe zasady obowiązujące w bibliotece i czytelni określa regulamin wprowadzony przez dyrektora.
§ 21.
1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich rodziców, szkoła zapewnia możliwość korzystania ze świetlicy.
2. Świetlica jest pozalekcyjną formą wychowawczo- opiekuńczej działalności szkoły. Czas pracy świetlicy określany jest od 6:00 do 16:30, od poniedziałku do piątku.
3. Zajęcia prowadzone są w oparciu o plan dydaktyczno- wychowawczy grup świetlicowych. Plany pracy grup świetlicowych są układane każdego roku i uwzględniają wiek uczniów i ich zainteresowania.
4. Szczegółowe cele i zadania wychowawcze, które uwzględniają potrzeby edukacyjne oraz rozwojowe
11
uczniów, a także ich możliwości psychofizyczne, w tym zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów, zajęcia zapewniające prawidłowy rozwój fizyczny oraz odrabianie lekcji ujmowane są w dzienniku zajęć świetlicy.
5. Uczniowie uczęszczający na zajęcia zobowiązani są do przestrzegania regulaminu świetlicy określonego przez dyrektora.
§ 22.
1. Szkoła zapewnia uczniom możliwość spożycia co najmniej jednego ciepłego posiłku w stołówce szkolnej. Korzystanie ze stołówki szkolnej jest odpłatne.
2. Do korzystania z posiłków uprawnieni są:
1) uczniowie wnoszący opłaty indywidualne;
2) uczniowie, których wyżywienie finansują Ośrodki Pomocy Społecznej i inni darczyńcy;
3) pracownicy zatrudnieni w szkole.
3. Zwolnienia z całości lub części opłat określa organ prowadzący.
4. Zasady zachowania w stołówce i korzystania z niej określa regulamin określony przez dyrektora.
§ 23.
1. W szkole dostępny jest dla uczniów gabinety: pielęgniarki i stomatologiczny.
2. Wymagania wobec tych gabinetów oraz zakres ich działalności określają odrębne przepisy.
12
Rozdział 6. Organizacja wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego
§ 24.
1. Koordynatorem doradztwa zawodowego w szkole jest nauczyciel-doradca zawodowy.
2. Zadaniem koordynatora jest m.in.:
1) planowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę we współpracy z wychowawcami klas;
2) dokonywanie systematycznej diagnozy zapotrzebowania uczniów na informacje i pomoc w planowaniu dalszego kształcenia i kariery zawodowej;
3) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych dla uczniów;
4) wskazywanie uczniom, rodzicom i nauczycielom źródeł informacji na temat:
a) rynku pracy oraz trendów rozwojowych zawodów i zatrudnienia,
b) możliwości wykorzystania posiadanych uzdolnień i talentów w pracy,
c) możliwości dalszego kształcenia dla uczniów z problemami emocjonalnymi, niedostosowaniem społecznym i innymi dysfunkcjami,
d) programów edukacyjnych Unii Europejskiej oraz porównywalności dyplomów i certyfikatów zawodowych;
5) prowadzenie indywidualnego doradztwa edukacyjnego i zawodowego dla uczniów i ich rodziców;
6) prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej;
7) wspieranie rodziców i nauczycieli w działaniach doradczych przez organizowanie spotkań szkoleniowo-informacyjnych, gromadzenie, udostępnianie informacji i materiałów do pracy z uczniami;
8) współpraca z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolne doradztwo zawodowe.
13
Rozdział 7. Zakres zadań nauczycieli i innych pracowników szkoły
§ 25.
1. Zasady nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy z nauczycielami i specjalistami regulują odrębne przepisy.
2. W szkole zatrudnia się nauczycieli, wychowawców oraz stosownie do potrzeb nauczyciela wspomagającego, asystenta lub pomoc nauczyciela i specjalistów.
3. Kwalifikacje wymagane od nauczycieli i specjalistów określają odrębne przepisy.
§ 26.
1. Nauczyciele prowadzą pracę dydaktyczno- wychowawczą i opiekuńczą.
2. W celu realizacji swoich obowiązków nauczyciel jest zobowiązany przede wszystkim do wykonywania następujących zadań:
1) przedstawiania programu nauczania i wyboru podręczników obowiązujących uczniów;
2) realizowania programów kształcenia oraz wychowania i opieki;
3) właściwego doboru metod, form organizacyjnych i środków dydaktycznych w nauczaniu przydzielonych zajęć edukacyjnych;
4) realizowania programów i planów pracy szkoły w zakresie wskazanym dla danego nauczyciela;
5) realizowania zajęć opiekuńczych wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów w przewidzianym przepisami prawa wymiarze i zakresie;
6) wzbogacania swojego warsztatu pracy dydaktyczno- wychowawczej;
7) wspierania, poprzez działania pedagogiczne, rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań dostosowanych do potrzeb uczniów;
8) udzielania pomocy uczniom w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych;
9) bezstronnego, obiektywnego, sprawiedliwego oraz systematycznego oceniania i traktowania wszystkich uczniów;
10) informowania rodziców, uczniów i wszystkich członków rady pedagogicznej (w zależności od potrzeb i sytuacji) o osiągnięciach i niepowodzeniach szkolnych swoich uczniów;
11) uczestniczenia w różnych formach doskonalenia zawodowego;
12) prawidłowego prowadzenia dokumentacji dotyczącej nauczania przedmiotu i działalności wychowawczej, zgodnie z obowiązującymi przepisami i poleceniami dyrektora;
13) czynnego pełnienia dyżurów zgodnie z przyjętym harmonogramem;
14) sprawowania opieki nad uczniami w czasie zajęć dydaktycznych i wychowawczych na terenie szkoły i poza nią, zgodnie z przepisami BHP i odrębnymi regulaminami;
15) wykonywania poleceń służbowych.
3. W szkole działają następujące zespoły:
1) kierowniczy,
2) nauczycielskie,
3) wychowawcze,
4) przedmiotowe:
a) zespół edukacji wczesnoszkolnej z oddziałami przedszkolnymi,
14
b) zespół humanistyczny,
c) zespół przedmiotów ścisłych,
d) zespół nauczycieli wychowania fizycznego,
e) zespół interdyscyplinarny,
5) inne zespoły problemowo-zadaniowe są powoływane przez dyrektora.
§ 27.
1. Wychowawca sprawuje opiekę wychowawczą nad powierzonym mu oddziałem, tworzy warunki wspomagające harmonijny rozwój uczniów tego oddziału, proces uczenia się oraz przygotowanie do samodzielnego życia.
2. Zadania, prawa i obowiązki wychowawcy określają obowiązujące przepisy oraz statut.
3. Wychowawca klasy realizuje przede wszystkim następujące zadania:
1) organizuje proces wychowania w oddziale, dostosowując środki oddziaływania do sytuacji i potrzeb ucznia;
2) współdziała z nauczycielami uczącymi w oddziale i koordynuje ich działania wychowawcze;
3) współdziała z pedagogiem, logopedą, nauczycielami świetlicy i biblioteki oraz innymi specjalistami w zakresie zadań wychowawczo-pedagogicznych;
4) współpracuje z rodzicami uczniów oraz włącza ich w programowe i organizacyjne sprawy oddziału i szkoły;
5) organizuje indywidualną opiekę nad uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze;
6) ustala roczny plan pracy wychowawczej i tematykę zajęć do dyspozycji wychowawcy;
7) ustala śródroczne i roczne oceny zachowania uczniów w oparciu o kryteria i terminy określone w statucie oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa;
8) prowadzi dokumentację oddziału i każdego ucznia. 4. Wychowawca ma m.in. prawo do:
1) uzyskania pomocy merytorycznej i psychologiczno-pedagogicznej potrzebnej mu do pracy wychowawczej;
2) wnioskowania o przyznanie pomocy finansowej dla ucznia przeznaczonej na cel związany z zadaniami oddziału (wycieczki, wyjścia do kina, teatru itp.) ze środków zgromadzonych przez radę rodziców lub sponsorów szkoły.
§ 28.
1. Pedagog szkolny odpowiada za wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli wynikających z programu wychowawczo- profilaktycznego.
2. Do zadań pedagoga należy w szczególności:
1) diagnozowanie i rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych;
2) określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno- pedagogicznej odpowiednio do rozpoznanych potrzeb;
3) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla uczniów,
15
rodziców i nauczycieli przy współpracy z instytucjami do tego powołanymi;
4) podejmowanie w stosunku do uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli, działań wychowawczo- profilaktycznych wynikających z przyjętego w szkole programu;
5) działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
6) kontrola spełniania przez uczniów obowiązku szkolnego;
7) stała współpraca z wychowawcami;
8) prowadzenie dokumentacji określonej odrębnymi przepisami dotyczącej pracy pedagoga.
§ 29.
1. Koordynatora ds. bezpieczeństwa powołuje dyrektor szkoły.
2. Do zadań koordynatora należy:
1) koordynowanie działań w zakresie bezpieczeństwa w ramach realizowanego w szkole programu wychowawczo- profilaktycznego,
2) opracowanie i wdrażanie procedur postępowania w sytuacjach kryzysowych i zagrożenia bezpieczeństwa uczniów,
3) pomoc nauczycielom w nawiązaniu współpracy z instytucjami i służbami działającymi na rzecz rozwiązywania problemów dzieci i młodzieży,
4) współpraca z rodzicami i środowiskami na rzecz poprawy bezpieczeństwa w szkole i jej otoczeniu,
5) promowanie szerokiej akcji profilaktycznej mającej na celu podnoszenie bezpieczeństwa uczniów oraz zapobiegania uzależnieniom i przemocy wśród uczniów,
6) podejmowanie bieżących działań interwencyjnych w sprawach zagrożenia bezpieczeństwa młodzieży,
7) przekazywanie radzie pedagogicznej informacji, nowości dotyczących bezpieczeństwa i profilaktyki,
8) dokumentowanie działań,
9) analizowanie stanu bezpieczeństwa w szkole i sporządzania w tym zakresie raportu z wnioskami i zaleceniami oraz przedstawienie go radzie pedagogicznej raz w roku lub częściej, o ile zachodzi potrzeba.
§ 30.
1. W szkole zatrudniony jest nauczyciel bibliotekarz, który gromadzi, opracowuje i udostępnia zasoby biblioteki, inspiruje i koordynuje działania w zakresie upowszechniania czytelnictwa
a) i przygotowania do korzystania z informacji w szkole.
2. Do zadań bibliotekarza należy m.in.:
1) w ramach pracy pedagogicznej:
a) udostępnianie zbiorów, organizowanie warsztatu informacyjnego,
b) sprawowanie nadzoru nad uczniami przebywającymi w bibliotece i czytelni,
c) prowadzenie działalności informacyjnej,
d) udzielanie porad przy wyborze lektury,
e) opiekowanie się zespołami uczniów współpracujących z biblioteką i pomagających bibliotekarzowi w pracy,
16
f) prowadzenie różnorodnych form upowszechniania czytelnictwa (wystawy, konkursy, inne imprezy czytelnicze) i umiejętności korzystania z informacji,
g) wspomaganie nauczycieli i wychowawców w pracy dydaktycznej i wychowawczej przez wskazywanie właściwej lektury i informacji,
h) udział w realizacji zadań dydaktyczno- wychowawczych szkoły poprzez współpracę z wychowawcami klas, nauczycielami, rodzicami, bibliotekarzami innych szkół i bibliotek, w tym pedagogicznych i publicznych oraz innymi instytucjami pozaszkolnymi;
2) w ramach prac organizacyjno- technicznych m.in.:
a) informowanie Rady Pedagogicznej na podstawie prowadzonej statystyki wypożyczeń i obserwacji o poziomie czytelnictwa w poszczególnych klasach,
b) gromadzenie, opracowywanie, ewidencjonowanie, selekcjonowanie i konserwacja zbiorów,
c) sporządzanie planów pracy oraz okresowych i rocznych sprawozdań z prowadzonej działalności,
d) organizowanie, aktualizowanie i prowadzenie warsztatu informacyjnego biblioteki.
§ 31.
W szkole zatrudniony jest logopeda, do którego zadań należy w szczególności:
1. dokonywanie diagnoz logopedycznych;
2. tworzenie programów terapii logopedycznej uwzględniających indywidualne potrzeby uczniów;
3. działania w zakresie profilaktyki logopedycznej i prowadzenie terapii logopedycznej;
4. motywowanie uczniów do działań niwelujących zaburzenia artykulacyjne;
5. wzmacnianie wiary uczniów we własne możliwości, rozwijanie samoakceptacji i kształtowanie pozytywnej samooceny;
6. wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z wadą wymowy;
7. prowadzenie ćwiczeń wspomagających terapię zburzeń komunikacji werbalnej;
8. utrzymywanie stałej współpracy z rodzicami uczniów, pozostających pod opieką logopedy, w celu ujednolicenia oddziaływań terapeutycznych;
9. utrzymywanie współpracy z wychowawcami, pedagogiem i psychologiem.
§ 32.
1. W szkole zatrudnieni są pracownicy niepedagogiczni na stanowiskach:
1) pracowników administracji, w tym sekretarza szkoły;
2) pracowników obsługi.
2. Zasady nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy pracowników niepedagogicznych oraz ich prawa i obowiązki określają odrębne przepisy oraz ich zakresy czynności.
17
Rozdział 8. Warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego– Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania
§ 33.
1. Ocenianie
1) Ocenianiu podlegają:
a) osiągnięcia edukacyjne ucznia;
b) zachowanie ucznia.
2) Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę.
3) Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien się dalej uczyć.
4) Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
5) Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie,
2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
4) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych semestralnych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania,
3) ocenianie bieżące i ustalanie semestralnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz semestralnej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w szkole,
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
5) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania według skali, o której mowa w § 38 ust.6 i 10,
6) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji postępach i trudnościach ucznia w nauce.
18
4. Oceny dokonuje
1) Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne (semestralne i roczne) z danego przedmiotu ustala nauczyciel uczący tego przedmiotu w danej klasie.
2) Ocenę zachowania ucznia ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
5. Co oceniamy na zajęciach edukacyjnych?
1) Stosowanie wiadomości w nowych sytuacjach.
2) Umiejętność interpretacji, uzasadniania.
3) Znajomość faktów i pojęć.
4) Stosowanie wiedzy w typowych sytuacjach.
5) Umiejętność pracy samodzielnej.
6) Wytrwałość w realizacji zadań.
7) Umiejętność pracy w grupie.
8) Postawę.
9) Stosowanie języka przedmiotu.
10) Tempo przyswajania wiedzy.
11) Umiejętność samooceny.
§ 34.
1. Wymagania edukacyjne wynikają z realizowanych przez nauczycieli przedmiotu programów nauczania, są przez nich ustalone i zawarte w przedmiotowych zasadach oceniania, a w edukacji wczesnoszkolnej – w standardach wymagań.
2. Nauczyciel każdego przedmiotu informuje uczniów (na pierwszej lekcji w roku szkolnym) o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych oraz o wymaganiach edukacyjnych wynikających z przyjętego do realizacji programu nauczania na każdym z jego etapów.
3. Przedmiotowe zasady oceniania i wymagania edukacyjne są dostępne dla uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) u nauczycieli przedmiotu oraz w bibliotece.
4. Każdy nauczyciel wymagania edukacyjne dostosowuje do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
1) posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno- terapeutycznym, o którym mowa w art. 71b ust. 3b u.s.o.,
2) posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania– na podstawie tego orzeczenia,
3) posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, wskazującą na potrzebę takiego dostosowania– na podstawie tej opinii,
4) posiadającego opinię lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego– na podstawie tej opinii.
5. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, zajęć technicznych/techniki, plastyki i muzyki należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających
19
ze specyfiki tych zajęć, a w przypadku wychowania fizycznego– także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.
6. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć obowiązkowych na podstawie obowiązujących przepisów.
7. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”.
§ 35.
1. Kryteria oceniania zachowania w klasach I– III
1) Ocena zachowania ucznia kl. I– III ma charakter opisowy. Wyraża ona opinię o:
a) wypełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych:
 systematyczne przygotowanie się do zajęć,
 aktywny udział w zajęciach,
 uczestnictwo w obowiązkowych zajęciach dodatkowych,
 dbałość o estetykę książek, zeszytów i przyborów szkolnych,
 noszenie obuwia zmiennego, stroju szkolnego i identyfikatora,
 przestrzegania „rutyn na wejście i wyjście”,
 punktualność,
 wagary.
b) kulturze osobistej dziecka, postawie wobec kolegów oraz innych osób:
 kulturę komunikowania się oraz stosunek do rówieśników i dorosłych (słowa, gesty, czyny),
 dbałość o higienę osobistą, estetykę swojego wyglądu, zdrowie i bezpieczeństwo,
 opanowanie własnych negatywnych emocji,
 udzielanie pomocy innym (niezależnie od tego, czego pomoc dotyczy),
 zachowanie podczas lekcji, przerw i innych zajęć
c) udziale ucznia w życiu klasy, szkoły, środowiska.
 przejawianie inicjatywy i zaangażowanie w działaniu,
 poszanowanie dobra szkolnego i pracy innych,
 udział w konkursach, olimpiadach, zawodach oraz kołach zainteresowań
2) W ramach powyższych obszarów wychowawca dokonuje pisemnej charakterystyki poszczególnych dzieci, zwracając uwagę na:
2. Kryteria oceniania zachowania w klasach IV– VIII
1) Semestralna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary:
a) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
b) postępowanie zgodnie z dobrem społeczności szkolnej,
c) dbałość o honor i tradycje szkoły,
d) dbałość o piękno mowy ojczystej, szacunek do historii, tradycji i symboli narodowych,
e) dbałość o uniwersalne zasady etyki,
f) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
g) godne, kulturalne zachowanie w szkole i poza nią,
h) okazywanie szacunku innym osobom.
20
2) Ocenę klasyfikacyjną zachowania w klasach IV– VIII ustala się według następującej skali:
a) wzorowe,
b) bardzo dobre,
c) dobre,
d) poprawne,
e) nieodpowiednie,
f) naganne.
3) Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub inne dysfunkcje rozwojowe należy uwzględnić wpływ tych zaburzeń i dysfunkcji na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
3. Kryteria oceniania zachowania
1) Wzorowe
a) Wywiązywanie się z obowiązków ucznia:
 systematycznie przygotowuje się do każdej lekcji,
 aktywnie uczestniczy w zajęciach,
 jest obowiązkowy: zawsze jest ubrany w strój szkolny, nosi potrzebne przybory, odrabia zadania domowe,
 osiąga wyniki stosownie do swoich możliwości intelektualnych i zdrowotnych,
 rozwija własne zainteresowania poprzez pracę dodatkową w kołach przedmiotowych lub innych zajęciach pozalekcyjnych albo (zgodnie z zaleceniami) uzupełnia wiedzę i doskonali umiejętności na zajęciach dodatkowych wyrównawczych,
 nie spóźnia się na lekcje bez ważnego powodu,
 jego nieobecności są zawsze usprawiedliwione w wyznaczonym terminie.
b) Kultura osobista (w szkole i poza szkołą):
 godnie i kulturalnie zachowuje się w szkole i poza nią (m.in. w żaden sposób nie utrudnia prowadzenia zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, apeli oraz innych uroczystości szkolnych, spokojnie spędza przerwy),
 zawsze odnosi się z szacunkiem do nauczycieli, kolegów, pracowników szkoły i innych osób,
 wyróżnia się kulturą osobistą w stosunkach z rówieśnikami, młodszymi od siebie i osobami dorosłymi,
 jest uczynny, koleżeński, krytyczny wobec siebie, odpowiedzialny, uczciwy i prawdomówny,
 wyróżnia się kulturą języka, nie używa wulgarnych słów, wyrażeń, gestów,
 szanuje godność osobistą własną i innych osób (np. nie przezywa i nie obraża kolegów i członków ich rodzin, nie wyśmiewa innych osób, itp.),
 szanuje poglądy i przekonania innych ludzi,
 szanuje mienie szkolne, własne, kolegów i innych osób.
c) Dbałość o bezpieczeństwo, zdrowie, higienę osobistą i estetykę wyglądu:
21
 dba o własne zdrowie i jest przykładem dla innych (nie używa środków szkodliwych dla zdrowia ani nie namawia do tego innych osób),
 zna korzyści płynące z prowadzenia zdrowego trybu życia i potrafi o nich mówić wśród rówieśników,
 wyróżnia się dbałością o higienę osobistą oraz schludnym, skromnym i estetycznym wyglądem (włosy i paznokcie są koloru naturalnego, brak makijażu, tatuaży, niestosownej biżuterii i ubrań oraz obuwia),
 zawsze nosi czyste obuwie zmienne,
 z przekonaniem dba o czystość i porządek w swoim otoczeniu,
 zna, akceptuje i stosuje wszystkie zasady dotyczące bezpiecznego zachowania się na terenie szkoły i poza nią,
 potrafi w kulturalny i rzeczowy sposób dyskutować i przedstawiać swoje racje, nie jest powodem konfliktów.
d) Zaangażowanie w życie klasy, szkoły, środowiska:
 wykazuje bardzo dużą inicjatywę oraz chętnie pracuje na rzecz klasy, szkoły, środowiska (np. przygotowuje gazetki klasowe i okolicznościowe, wykonuje pomoce dydaktyczne, aktywnie uczestniczy w organizowaniu imprez klasowych i szkolnych),
 chętnie przyjmuje na siebie dodatkowe obowiązki (np. w samorządzie klasowym) i sumiennie się z nich wywiązuje,
 godnie reprezentuje szkołę w konkursach, zawodach, turniejach, występach artystycznych, akcjach charytatywnych, działalności wolontariackiej itp.
2) Bardzo dobre
a) Wywiązywanie się z obowiązków ucznia:
 systematycznie przygotowuje się do każdej lekcji,
 zazwyczaj aktywnie uczestniczy w zajęciach,
 jest obowiązkowy: zawsze jest ubrany w strój szkolny, zazwyczaj nosi potrzebne przybory, odrabia zadania domowe,
 osiąga wyniki stosownie do swoich możliwości intelektualnych i zdrowotnych,
 rozwija własne zainteresowania poprzez pracę na zajęciach dodatkowych lub innych zajęciach pozalekcyjnych,
 nie spóźnia się na lekcje bez ważnego powodu,
 jego nieobecności są zawsze usprawiedliwione w wyznaczonym terminie.
b) Kultura osobista (w szkole i poza szkołą):
 godnie i kulturalnie zachowuje się w szkole i poza nią (m.in. w żaden sposób nie utrudnia prowadzenia zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, apeli oraz innych uroczystości szkolnych, spokojnie spędza przerwy),
 odnosi się z szacunkiem do nauczycieli, kolegów, pracowników szkoły i innych osób,
 wyróżnia się kulturą osobistą w stosunkach z rówieśnikami, młodszymi od siebie i osobami dorosłymi,
 jest koleżeński, krytyczny wobec siebie, odpowiedzialny, uczciwy i prawdomówny,
22
 dba o kulturę języka, nie używa wulgarnych słów, wyrażeń, gestów,
 szanuje godność osobistą własną i innych osób (np. nie przezywa i nie obraża kolegów i członków ich rodzin, nie wyśmiewa innych osób, itp.),
 szanuje poglądy i przekonania innych ludzi,
 szanuje mienie szkolne, własne, kolegów i innych osób.
c) Dbałość o bezpieczeństwo, zdrowie, higienę osobistą i estetykę wyglądu:
 dba o własne zdrowie i jest przykładem dla innych (nie używa środków szkodliwych dla zdrowia ani nie namawia do tego innych osób),
 dba o higienę osobistą oraz schludny, skromny i estetyczny wygląd (włosy i paznokcie są koloru naturalnego, brak makijażu, tatuaży, niestosownej biżuterii, obuwia i ubrań),
 zawsze nosi czyste obuwie zmienne,
 dba o czystość i porządek w swoim otoczeniu,
 zna, akceptuje i stosuje zasady dotyczące bezpiecznego zachowania się na terenie szkoły i poza nią,
 potrafi w kulturalny i rzeczowy sposób dyskutować i przedstawiać swoje racje, nie jest powodem konfliktów.
d) Zaangażowanie w życie klasy, szkoły, środowiska:
 wykazuje inicjatywę oraz chętnie pracuje na rzecz klasy, szkoły, środowiska,
 przyjmuje na siebie dodatkowe obowiązki i należycie się z nich wywiązuje,
 godnie reprezentuje szkołę w konkursach, zawodach, turniejach, występach artystycznych, akcjach charytatywnych, działalności wolontariackiej itp.
3) Dobre
a) Wywiązywanie się z obowiązków ucznia:
 sporadycznie nie jest przygotowany do lekcji,
 nie zawsze czynnie uczestniczy w zajęciach,
 jest obowiązkowy: nosi potrzebne przybory i odrabia zadania domowe, zdarza mu się nie być ubranym w strój szkolny,
 osiąga wyniki stosownie do swoich możliwości intelektualnych i zdrowotnych,
 niesystematycznie uczestniczy w zajęciach dodatkowych,
 zdarzają mu się nieliczne spóźnienia bez ważnego powodu,
 nieobecności z reguły usprawiedliwiane są systematycznie i w terminie,
 ma nie więcej niż 3 godz. nieusprawiedliwione,
 ma najwyżej 1 „odesłanie”.
b) Kultura osobista (w szkole i poza szkołą):
 na ogół godnie i kulturalnie zachowuje się w szkole i poza nią (jego zachowanie na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych nie budzi większych zastrzeżeń, spokojnie spędza przerwy),
 odnosi się z szacunkiem do nauczycieli, kolegów, pracowników szkoły i innych osób,
 pozytywnie reaguje na uwagi nauczycieli i innych pracowników szkoły,
23
 w stosunkach z rówieśnikami, młodszymi od siebie i dorosłymi postępuje z kulturą niebudzącą zastrzeżeń,
 jest koleżeński i uczciwy, ale zdarza mu się nie być odpowiedzialnym i nie mówić prawdy,
 stara się dbać o kulturę języka, nie używać wulgarnych słów, wyrażeń i gestów,
 szanuje własną godność osobistą i nie uchybia godności innych osób,
 jest tolerancyjny dla ludzi o innych poglądach i przekonaniach,
 szanuje mienie własne i cudze, nie niszczy celowo sprzętu szkolnego.
c) Dbałość o bezpieczeństwo, zdrowie, higienę osobistą i estetykę wyglądu:
 dba o własne zdrowie (nie używa środków szkodliwych dla zdrowia ani nie namawia do tego innych osób),
 przestrzega podstawowych zasad higieny i dba o schludny, skromny i estetyczny wygląd (włosy i paznokcie są koloru naturalnego, brak makijażu, tatuaży, niestosownej biżuterii, obuwia i ubrań),
 nosi czyste obuwie zmienne,
 dba o czystość i porządek w swoim otoczeniu,
 dba o bezpieczeństwo swoje i rówieśników, a także młodszych kolegów (m.in. nie krzyczy, nie biega po korytarzach szkolnych, nie bawi się w sposób zagrażający zdrowiu i bezpieczeństwu innych dzieci),
 nie uczestniczy w konfliktach, a wręcz stara się łagodzić spory między kolegami.
d) Zaangażowanie w życie klasy, szkoły, środowiska:
 przyjmuje powierzone mu zadania i wywiązuje się z nich bez zastrzeżeń, ale sam wykazuje niewielką inicjatywę w pracy na rzecz klasy, szkoły, środowiska,
 chętnie uczestniczy w imprezach klasowych i szkolnych (pomaga przy ich organizowaniu),
 stara się godnie reprezentować szkołę w konkursach, zawodach, turniejach, występach artystycznych, akcjach charytatywnych, działalności wolontariackiej itp.
4) Poprawne
a) Wywiązywanie się z obowiązków ucznia:
 rzadko jest nieprzygotowany do lekcji,
 niechętnie pracuje na lekcjach,
 nie zawsze jest obowiązkowy: zdarza mu się nie nosić potrzebnych przyborów, odrabiać zadań domowych, nie zawsze jest ubrany w strój szkolny,
 nie zawsze osiąga wyniki stosowne do swoich możliwości intelektualnych i zdrowotnych,
 mimo wyraźnych zaleceń nie uczestniczy w zajęciach dodatkowych,
 bez ważnego powodu spóźnia się na lekcje,
 nieobecności usprawiedliwia niesystematycznie,
 ma 4- 7 godzin nieusprawiedliwionych w semestrze,
 ma najwyżej 2 „odesłania”.
b) Kultura osobista (w szkole i poza szkołą):
24
 zwykle w szkole i poza szkołą zachowuje się kulturalnie (jego zachowanie na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych oraz podczas przerw budzi pewne zastrzeżenia),
 zdarzają mu się nieliczne uchybienia w kulturalnym zachowaniu wobec nauczycieli, kolegów, pracowników szkoły bądź innych osób,
 zwykle reaguje na uwagi osób dorosłych,
 zdarza mu się nie mówić prawdy, być nieuczciwym i niekoleżeńskim,
 stara się nie używać wulgarnych słów, wyrażeń i gestów,
 uchybił godności własnej lub innej osoby,
 nie zawsze szanuje poglądy i przekonania innych ludzi,
 szanuje i dba o swoją własność, ale obojętna jest mu własność innych.
c) Dbałość o bezpieczeństwo, zdrowie, higienę osobistą i estetykę wyglądu:
 dba o własne zdrowie (nie używa środków szkodliwych dla zdrowia ani nie namawia do tego innych osób),
 stara się przestrzegać podstawowych zasad higieny i dbać o swój wygląd (zdarza mu się niestosownie wyglądać),
 nie zawsze nosi czyste obuwie zmienne,
 nie zawsze dba o czystość i porządek w swoim otoczeniu,
 incydentalnie stwarza sytuacje zagrażające zdrowiu i bezpieczeństwu własnemu lub innych osób (np. biega po korytarzach szkolnych, uczestniczy w kłótniach, a nawet bójkach, bawi się w sposób zagrażający zdrowiu i bezpieczeństwu innych dzieci),
 sam nie uczestniczy, ale biernie przygląda się awanturom i chuligańskim wybrykom kolegów.
d) Zaangażowanie w życie klasy, szkoły, środowiska:
 unika podejmowania działań na rzecz klasy, szkoły, środowiska,
 z obowiązku przyjmuje powierzone mu zadania i nie zawsze się z nich wywiązuje,
 biernie uczestniczy w imprezach klasowych i szkolnych,
 jego postawa i zachowanie nie godzą w dobre imię szkoły.
5) Nieodpowiednie
a) Wywiązywanie się z obowiązków ucznia:
 często nie jest przygotowany do lekcji,
 nie zawsze pracuje na lekcjach,
 często nie wykonuje poleceń nauczyciela,
 nie jest obowiązkowy: często nie nosi zeszytów, podręczników, przyborów szkolnych, nie odrabia zadań domowych, często nie jest ubrany w strój szkolny,
 mimo wyraźnych zaleceń nie uczestniczy w zajęciach dodatkowych,
 często spóźnia się na lekcje,
 nieobecności usprawiedliwia niesystematycznie,
 ma 8- 15 godzin nieusprawiedliwionych w semestrze,
 ma najwyżej 3 „odesłania”.
25
b) Kultura osobista (w szkole i poza szkołą):
 w szkole i poza szkołą zachowuje się niekulturalnie (na lekcjach przeszkadza i nie uważa, głośno komentuje wypowiedzi kolegów, utrudnia prowadzenie zajęć, apeli oraz innych uroczystości szkolnych, jego zachowanie podczas przerw budzi wiele zastrzeżeń),
 lekceważąco odnosi się do nauczycieli, kolegów, pracowników szkoły i innych osób,
 nie reaguje na uwagi osób dorosłych,
 postępuje nieuczciwie, kłamie,
 wywiera negatywny wpływ na kolegów,
 używa wulgarnych słów, wyrażeń, gestów,
 często przezywa kolegów lub członków ich rodzin,
 wyśmiewa osoby różniące się poglądami, przekonaniami, wyglądem,
 nie dba o swoją własność, nie szanuje własności innych osób oraz sprzętu szkolnego,
 potrafi przywłaszczyć sobie cudzą własność (ale ją zwróci).
c) Dbałość o bezpieczeństwo, zdrowie, higienę osobistą i estetykę wyglądu:
 nie dba o zdrowie własne i innych (zdarzyło mu używać środki szkodliwe dla zdrowia lub namawiać do tego kolegów),
 zaniedbuje higienę osobistą i nie przywiązuje wagi do estetyki swojego wyglądu,
 ignoruje podstawowe zasady ładu i porządku w szkole i w miejscach publicznych,
 często nie nosi obuwia zmiennego,
 nie dba o czystość i porządek w swoim otoczeniu,
 nie przestrzega zasad dotyczących bezpieczeństwa na terenie szkoły i poza nią,
 stosuje szantaż, wyłudzanie, zastraszanie,
 jest agresywny, często uczestniczy w sporach i bójkach, które sam prowokuje.
d) Zaangażowanie w życie klasy, szkoły, środowiska:
 odmownie reaguje na propozycje podejmowania działań na rzecz klasy, szkoły, środowiska,
 nie chce i nie bierze udziału w imprezach klasowych i szkolnych (lub uczestniczy w nich w sposób niewłaściwy),
 niegodnie (szkodząc dobremu imieniu szkoły) zachowuje się podczas konkursów, zawodów, występów artystycznych itp.
6) Naganne
a) Wywiązywanie się z obowiązków ucznia:
 notorycznie jest nieprzygotowany do lekcji,
 nie pracuje na lekcjach, lekceważy polecenia nauczyciela,
 bardzo często nie nosi zeszytów, podręczników, przyborów szkolnych, nie odrabia zadań domowych,
 bardzo często nie jest ubrany w strój szkolny,
 wagaruje,
 ma powyżej 15 godzin nieusprawiedliwionych,
 ma powyżej 3 „odesłań”.
26
b) Kultura osobista (w szkole i poza szkołą):
 w szkole i poza nią zachowuje się w sposób niegodny i niekulturalny (notorycznie przeszkadza w prowadzeniu lekcji, zajęć pozalekcyjnych, apeli i uroczystości szkolnych, wypowiada krytyczne i krzywdzące uwagi o pracy kolegów),
 lekceważąco odnosi się do nauczycieli, kolegów, pracowników szkoły i innych osób,
 arogancko, a nawet agresywnie reaguje na uwagi dotyczące jego zachowania,
 jest nieuczciwy, nieodpowiedzialny, bezkrytyczny wobec siebie, niekoleżeński i często nie mówi prawdy,
 wywiera negatywny wpływ na kolegów,
 używa wulgarnych słów, wyrażeń, gestów,
 nagminnie przezywa kolegów lub członków ich rodzin,
 wyśmiewa, obraża i dokucza osobom różniącym się wyglądem, poglądami lub przekonaniami,
 niszczy mienie szkolne lub innych osób,
 przywłaszcza sobie cudzą własność.
c) Dbałość o bezpieczeństwo, zdrowie, higienę osobistą i estetykę wyglądu:
 sam używa środki szkodliwe dla zdrowia lub namawia inne osoby do ich zażywania,
 nie dba o higienę osobistą i nie przywiązuje wagi do estetyki swojego wyglądu,
 ignoruje podstawowe zasady ładu i porządku w szkole i w miejscach publicznych,
 nie nosi obuwia zmiennego,
 pozostawia bałagan w swoim otoczeniu,
 lekceważy wszelkie zasady bezpieczeństwa na terenie szkoły i poza nią,
 dopuszcza się chuligańskich wybryków takich jak pobicia, wymuszanie, znęcanie się nad słabszymi, naruszenie godności osobistej,
 jest bardzo agresywny, często uczestniczy w sporach i bójkach, które sam prowokuje
d) Zaangażowanie w życie klasy, szkoły, środowiska:
 nie podejmuje działań na rzecz klasy, szkoły, środowiska,
 ośmiesza i z ironią wypowiada się o pracy kolegów, nauczycieli lub innych osób,
 nie chce i nie bierze udziału w imprezach klasowych i szkolnych, bądź niewłaściwie zachowuje się podczas tych imprez,
 jego postawa i zachowanie uwłaczają dobremu imieniu szkoły.
4. Postanowienia ogólne
1) Uczeń przestrzega rutyn wynikających z realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego.
2) Jeżeli uczeń wszedł w konflikt z prawem, nie może otrzymać pozytywnej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
3) Ocenę ustala wychowawca klasy, uwzględniając opinię całego zespołu klasowego, nauczycieli uczących w danej klasie, samego ucznia, innych pracowników szkoły.
4) Podczas ustalania oceny zachowania bierze się pod uwagę szczegółowe kryteria tej oceny.
5) Wychowawca, ustalając ocenę zachowania, powinien uwzględnić poprawę zachowania ucznia, jego wysiłki zmierzające do doskonalenia swojej postawy.
27
6) Ustalona w I semestrze klasyfikacyjna ocena zachowania jest przewidywaną roczną klasyfikacyjną oceną zachowania.
7) Ustalona roczna klasyfikacyjna ocena zachowania może być różna od przewidywanej– wyższa lub niższa. Warunki i try

  • Załączniki
  • Kontrola zarządcza
    rozmiar: 567 kB
    Informację wytworzył:
    Małgorzata Nosowska
    Data wytworzenia:
    2018-01-11
    Wprowadził do BIP:
    Małgorzata Nosowska
    Data publikacji w BIP:
    2018-01-11 12:42:39
    Liczba pobrań:
    287
  • Informację wytworzył:
    Małgorzata Pilewska-Woźniak
    Data wytworzenia:
    2019-05-10
    Wprowadził do BIP:
    Małgorzata Nosowska
    Data publikacji w BIP:
    2019-05-10 13:08:05
    Liczba pobrań:
    245
Informację wytworzył:
Małgorzata Pilewska - Woźniak
Data wytworzenia:
2017-12-10
Wprowadził do BIP:
Małgorzata Nosowska
Data publikacji w BIP:
2017-12-11 13:57:16
Liczba odsłon:
2104