Strona główna
Wydział Edukacji i Sportu Urzędu Miasta Bydgoszczy

Standardy Ochrony Małoletnich

Standardy Ochrony Małoletnich w Zespole Szkół nr 24 im. M. Rejewskiego w Bydgoszczy – podstawowe procedury postępowania Działając na podstawie art. 22b ustawy z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich Dyrektor Zespołu Szkół nr 24 im. M. Rejewskiego w Bydgoszczy z dniem 21.04.2024r. wprowadza do stosowania „Standardy Ochrony Małoletnich” (zwane dalej „Standardami”), których naczelnym celem jest zapew-nienie bezpieczeństwa małoletnim uczniom, dbałość o ich dobro, uwzględnianie ich potrzeb i podejmowanie działań w ich jak najlepszym interesie. Standard 1 – Szkoła opracowała, przyjęła i wdrożyła do realizacji Standardy Ochrony Mało-letnich, które określają: a) Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu. b) Procedury reagowania na krzywdzenie. c) Procedury i osoby odpowiedzialne za przyjęcie zgłoszenia, dokumentowanie i dalsze działania pomocowe. d) Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia. e) Zasady bezpiecznych relacji personel – małoletni. w tym zachowania niedozwolo-ne. f) Zasady bezpiecznych relacji małoletni – małoletni, w tym zachowania niedozwo-lone. g) Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu. h) Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w Interne-cie, w tym ochrony wizerunku i danych osobowych. i) Zasady upowszechniania i ewaluacji Standardów. Standard 2 – Szkoła stosuje zasady bezpiecznej rekrutacji personelu, regularnie szkoli perso-nel ze Standardów. Standard 3 – Szkoła wdrożyła i stosuje procedury interwencyjne, które znane są i udostępnione całemu personelowi. Każdy pracownik wie komu należy zgłosić informację o krzywdzeniu małoletniego i kto jest odpowiedzialny za działania interwencyjne. Każdemu pracownikowi szkoły udostępnione są dane kontaktowe do lokalnych instytucji odpowie-dzialnych za przeciwdziałanie i interwencję w przypadku krzywdzenia małoletnich. Standard 4 – Szkoła co najmniej raz na 2 lata monitoruje i w razie konieczności ewaluuje zapisy Standardów, konsultując się z personelem, uczniami i rodzicami oraz aktualizując Rozdział 1 Postanowienia ogólne 1. Celem Standardów Ochrony Małoletnich jest: a) zwrócenie uwagi personelu szkoły, rodziców i podmiotów współpracujących na ko-nieczność podejmowania wzmożonych działań na rzecz ochrony małoletnich uczniów przed krzywdzeniem; b) określenie zakresu obowiązków przedstawicieli szkoły w działaniach podejmowanych na rzecz ochrony uczniów przed krzywdzeniem; c) wypracowanie adekwatnej procedury do wykorzystania podczas interwencji w przy-padku podejrzenia krzywdzenia małoletnich; d) wprowadzenie wzmożonej działalności profilaktyczno – wychowawczej w zakresie zapewnienia ochrony uczniów przed przemocą. 2. Personel szkoły w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka, monitoruje sytuację i dobrostan dziecka oraz stosuje zasady określo-ne w Standardach. 3. Niedopuszczalne jest stosowanie przez personel wobec dziecka jakiejkolwiek formy prze-mocy. 4. Ze Standardami zapoznawany jest cały personel placówki, a także uczniowie i ich rodzice, zgodnie z procedurami określonymi w treści Standardów. 5. Dyrektor szkoły wyznacza pedagoga szkolnego - Kingę Zielinską jako osobę odpowie-dzialną za monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na sygnały ich naruszenia, ewaluowanie i modyfikowanie zapisów Standardów i prowadzenie rejestru interwencji i zgłoszeń. 6. Za monitoring bezpieczeństwa urządzeń teleinformatycznych z dostępem do Internetu, Dyrektor czyni odpowiedzialnym informatyka - Roberta Woźniaka. Rozdział 2 Sposób dokumentowania wypełniania obowiązku kontroli pracowników przed do-puszczeniem do pracy z małoletnimi w zakresie spełniania przez nich warunków nieka-ralności za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności. 1. Standardem jest rekrutacja pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych odbywająca się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji, a pracodawca dąży do jak najlepszej wery- fikacji kwalifikacji kandydata, w tym stosunek do wartości podzielanych przez placówkę, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności. 2. Szkoła dba, aby osoby w niej zatrudnione – zarówno pracownicy pedagogiczni, jak i nie-pedagogiczni, w tym osoby pracujące na podstawie umowy-zlecenia oraz wolontariusze, stażyści i praktykanci, posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz nie stanowiła dla nich zagrożenia. 3. W każdym przypadku szkoła musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia, tj. imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia oraz dane kontaktowe osoby zatrudnianej. 4. Zgodnie z art. 21 Ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępstwami na tle seksual-nym osoba zatrudniająca przed zawarciem umowy sprawdza kandydata w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym1 (rejestr z dostępem ograniczonym) oraz w Re-jestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypad-ków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec mało-letniego poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze (dostęp: rps.ms.gov.pl, po założeniu profilu placówki). Sprawdzenie w rejestrze sprawców dokumentuje się wy-drukiem informacji zwrotnej wygenerowanej z Rejestru, a figurowanie w Rejestrze wyklu-cza możliwość zatrudnienia kandydata. 5. Pracodawca jest zobowiązany do domagania się od osoby zatrudnianej lub od innej osoby (wolontariusza, praktykanta i in.) przed dopuszczeniem do wykonywania czynności z ma-łoletnimi w szkole/ placówce, zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego2 o niekaralno-ści w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego 3 oraz w Ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii. 6. Kandydat/kandydatka składa oświadczenia o posiadaniu przez niego/nią pełnej zdolności do czynności prawnych i korzystaniu z praw publicznych; o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych zgodnie ze wzorem z załącznika nr 1. 1 Aby sprawdzić osobę w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym potrzebne są następujące dane kandydata/-tki: imię i nazwisko; data urodzenia; PESEL; nazwisko rodowe; imię ojca; imię matki. 2 Zaświadczenia z KRK można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności - Wymóg niekaralno-ści obowiązuje m.in. nauczycieli, w tym nauczycieli zatrudnionych w placówkach publicznych oraz niepublicz-nych. Z kolei ustawa o pracownikach samorządowych nie nakłada obowiązku przedstawienia informacji z KRK przed nawiązaniem stosunku pracy. 3 Dotyczy przestępstw przeciwko życiu i zdrowiu, przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, handlu ludźmi, znęcania się. 7. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie przedkłada pracodawcy: a) informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalno-ści zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów; b) pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa. c) jeżeli mieszkała w innych państwach w ciągu 20 lat niż Rzeczypospolita Polska i pań-stwo obywatelstwa, informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi. 7. Dopuszczalne jest przedłożenie przez kandydata pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenia, że prawo danego państwa nie przewiduje wydawania informacji o niekaral-ności i/lub nie prowadzi rejestru karnego oraz oświadczenia, że nie był(-a) w tym państwie prawomocnie skazany(-a). 8. O zawieraniu oświadczeń pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia świadczy zawarta w ich treści klauzula „Jestem świadomy(-a) odpowiedzial-ności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”, która zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. 9. Oświadczenia, wydruki z rejestrów i zaświadczenia z KRK dołączane są do części A akt osobowych pracownika lub do dokumentacji wolontariusza/ praktykanta. W przypadku danych z Rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej 15 lat, wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze, wystarczającym jest wydruk strony internetowej, na której widnieje komunikat, że sprawdzana osoba nie figuruje w Rejestrze. Rozdział 3 Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi a personelem, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich. 1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi a personelem szkoły jest działanie dla do-bra ucznia, z poszanowaniem jego godności, z uwzględnieniem jego emocji i potrzeb oraz w jego najlepszym interesie. 2. Personel działa wyłącznie w ramach obowiązującego prawa powszechnego, przepisów wewnętrznych szkoły oraz swoich uprawnień i kompetencji. 3. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników (pedagogicznych i niepedagogicznych), stażystów, praktykantów i wolontariuszy. 4. Podstawowe standardy określające zasady, o których mowa w ust. 3 obejmują w szczegól-ności: 1) Utrzymywanie profesjonalnej relacji z uczniami i reagowanie względem nich w sposób niezagrażający, adekwatny do sytuacji i sprawiedliwy wobec innych uczniów. 2) Zachowanie cierpliwości i szacunku w komunikacji z uczniami, podkreślające zrozu-mienie dla uczuć przeżywanych przez nich, nie wymuszające zwierzeń na siłę i okazu-jące zainteresowanie, wsparcie i gotowość do rozmowy. 3) Nie zostawianie uczniowi nieograniczonej wolności, wyznaczanie jasnych granic w postępowaniu i oczekiwań, egzekwując konsekwencje za ich nieprzestrzeganie, ucząc tym samym, że odpowiedzialność jest po stronie ucznia, a konsekwencje wyni-kają z jego działania. 4) Reagowanie w sposób adekwatny do sytuacji i możliwości psychofizycznych ucznia, w tym dostosowanie poziomu komunikacji do ucznia ze specjalnymi potrzebami edu-kacyjnymi, w tym niepełnosprawnego. 5) Uwzględnianie potrzeb ucznia oraz dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywi-dualnych potrzeb rozwojowych i możliwości psychofizycznych uczniów, w tym do-stosowanie metod i form pracy dla ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ucznia niepełnosprawnego i ucznia zdolnego. 6) Równe traktowanie uczniów bez względu na płeć, orientację seksualną, niepełno-sprawność, status społeczny, kulturowy, religijny i światopogląd. 7) Fizyczny kontakt z uczniem możliwy tylko jako odpowiedź na realne potrzeby ucznia w danym momencie, z uwzględnieniem jego wieku, płci, kontekstu kulturowego i sy-tuacyjnego. Na kontakt fizyczny (np. przytulenie) uczeń zawsze musi wyrazić zgodę. 8) Ustalanie reguł i zasad pracy w grupie, jasne określanie wymagań i oczekiwań wobec ucznia, stanowcze reagowanie na zachowania niepożądane. 9) Udział personelu w doskonaleniu zawodowym w zakresie przeciwdziałania przemocy wobec małoletnich, komunikacji interpersonalnej, diagnozy czynników ryzyka, świadczących o możliwości stosowania przemocy wobec małoletniego. 10) Panowanie pracownika nad własnymi emocjami. 11) Kontakt z uczniami odbywa się wyłącznie w godzinach pracy szkoły i dotyczy celów edukacyjnych lub wychowawczych, a jeśli istnieje potrzeba spotkania z uczniami poza godzinami pracy, należy poinformować o tym dyrekcję i uzyskać zgodę rodziców ma-łoletniego ucznia. 12) Jeśli uczeń i jego rodzice są osobami bliskimi wobec pracownika, zachowuje on pouf-ność wszystkich informacji dotyczących innych uczniów. 5. W relacji personelu z małoletnimi uczniami niedopuszczalne jest w szczególności: 1) stosowanie wobec ucznia przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar fi-zycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby); 2) zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie i obrażanie uczniów; 3) podnoszenie głosu, krzyczenie na uczniów, wywoływanie u nich lęku; 4) ujawnianie informacji wrażliwych (wizerunek, informacja o sytuacji rodzinnej, me-dycznej, prawnej itp.) dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wo-bec innych uczniów; 5) zachowywanie się w obecności uczniów w sposób niestosowny, np. poprzez używanie słów wulgarnych, czynienie obraźliwych uwag oraz nawiązywanie w wypowiedziach do atrakcyjności seksualnej; 6) nawiązywanie z uczniem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych, ani składanie mu propozycji o nieodpowiednim charakterze, kierowanie do niego seksual-nych komentarzy, żartów, gestów oraz udostępnianie uczniom treści erotycznych i pornograficznych, bez względu na ich formę; 7) faworyzowanie uczniów; 8) utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla po-trzeb prywatnych pracownika; 9) proponowanie uczniom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji psychoaktywnych, spożywanie ich wspólnie z uczniami lub w ich obecności; 10) zapraszanie uczniów do swojego miejsca zamieszkania. Rozdział 4 Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego 1. Standardem w szkole jest: a) przeszkolenie wszystkich pracowników w obszarze prawnego i społecznego obowiązku zawiadamiania instytucji o możliwości popełnienia przestępstwa, ze szczególnym uwzględnieniem przestępstw na szkodę małoletnich; w zakresie roli pracowników oświaty w przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz w zakresie rozpoznawania czyn-ników ryzyka krzywdzenia dziecka; b) udostępnienie wszystkim pracownikom wykazu danych adresowych lokalnych placó-wek pomocowych, zajmujących się ochroną dzieci oraz zapewniających pomoc w sytu-acji zagrożenia życia lub zdrowia i współpraca z tymi instytucjami (tj. ośrodek pomocy społecznej, dzielnicowy, centra pomocy dziecku, ośrodki wsparcia, organizacje poza-rządowe, policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, placówki ochrony zdrowia); c) prowadzenie przez osobę wskazaną w rozdziale 1 ust. 5 Standardów, Karty dokumento-wania przebiegu zdarzenia i Karty zdarzeń zagrażających dobru małoletniego, których wzór stanowi załącznik do Standardów. 2. Na potrzeby Standardów opracowano procedury interwencji w przypadku ujawnienia dzia-łania na szkodę małoletniego ucznia w formie: a) przemocy rówieśniczej b) przemocy domowej c) działania na szkodę dziecka przez pracownika szkoły. 3. Organizowane są oddziaływania profilaktyczne w zakresie zapobiegania przemocy, w tym przy współpracy z instytucjami pozaszkolnymi (Policja, straż miejsca, organizacje poza-rządowe i in.). 4. Procedury, o których mowa w ust. 2 stanowią załącznik do Standardów. Rozdział 5 Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty” 1. Dyrektor szkoły wyznacza pedagoga szkolnego – Kingę Zielinską na osobę odpowiedzial-ną za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę ucznia oraz zawiadamiania sądu opiekuńczego. Informacja o osobie odpowiedzialnej za składanie zawiadomień wywieszona jest na tablicy ogłoszeń w szkole, w tym w pokoju nauczyciel-skim i sekretariacie. 2. W przypadku podjęcia przez personel placówki informacji, że dziecko może być krzyw-dzone, osoba ujawniająca sporządza notatkę służbową z uzyskanej informacji, poczynio-nych ustaleń i przekazuje uzyskaną informację osobie, o której mowa w ust. 1, która spo-rządza kartę dokumentowania zdarzeń. Dalsze postępowanie realizowane jest zgodnie z procedurami opisanymi w Rozdziale 4. 3. Osobą odpowiedzialną za wszczynanie procedury „Niebieskie Karty” (wypełnienie formu-larza „Niebieska Karta – A”) jest osoba wskazana w ust. 1, nauczyciel – wychowawca, na-uczyciel znający sytuację domową małoletniego lub pedagog, psycholog szkolny. 4. W przypadku ujawnienia zaniedbania przez rodziców, ich niewydolności wychowawczej właściwym jest zawiadomienie sądu rodzinnego, celem wglądu w sytuację rodziny. 5. W przypadku zagrożenia zdrowia lub życia dziecka albo osoby mu najbliższej, osoba ujawniająca zdarzenie bezzwłocznie dzwoni na numer alarmowy 112. 6. Wszyscy pracownicy szkoły, którzy w związku z wykonywaniem obowiązków służbo-wych podjęły informację o krzywdzeniu ucznia lub informacje z tym związane, są zobo-wiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, poza tymi informacjami, które prze-kazywane są uprawnionym instytucjom. Rozdział 6 Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone. 1. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi i między uczniami pełnoletnimi i niepełno-letnimi jest działanie z szacunkiem, uwzględniające godność i potrzeby małoletnich. 2. Standardem jest tworzenie atmosfery życia szkolnego, które promuje tolerancję i poczucie odpowiedzialności za swoje zachowanie. 3. Uczniowie angażowani są w działania, w których mają możliwość aktywnego uczestnicze-nia, podejmowania współdziałania i rozwijania podejścia zespołowego, w tym kształtują-cego pozytywne relacje z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 4. Niedozwolone jest w szczególności: a) stosowanie przemocy wobec jakiegokolwiek ucznia, w jakiejkolwiek formie; b) używanie wulgarnego, obraźliwego języka; c) upokarzanie, obrażanie, znieważanie innych uczniów; d) zachowanie w sposób niestosowny, tj. używanie wulgarnych słów, gestów, żartów, kie-rowanie obraźliwych uwag, w tym o zabarwieniu seksualnym; e) stosowanie zastraszania i gróźb; f) utrwalanie wizerunku innych uczniów poprzez nagrywanie (również fonii) i fotogra-fowanie bez uzyskania zgody i w sytuacjach intymnych, mogących zawstydzić; g) udostępnianie między małoletnimi substancji psychoaktywnych i używanie ich w swo-im otoczeniu. Rozdział 7 Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu 1. W szkole powołana jest funkcja administratora sieci (zgodnie z rozdziałem 1 ust. 6), który odpowiedzialny jest za instalowanie i aktualizowanie przynamniej raz w miesiącu progra-mów antywirusowych i zapór sieciowych w celu ochrony systemów przed atakami złośli-wego oprogramowania i blokowania na komputerach szkolnych materiałów niedostosowa-nych do wieku. 2. Szkoła ściśle współpracuje z ekspertem ds. bezpieczeństwa cyfrowego przy organie pro-wadzącym szkołę. 3. Infrastruktura sieciowa szkoły zapewnia dostęp do Internetu personelowi i uczniom, za-równo w czasie zajęć pod nadzorem pracownika szkoły, jak i poza nimi, na przeznaczo-nych do tego komputerach, znajdujących się w pracowniach informatycznych. 4. W przypadku użytkowania sprzętu z dostępem do Internetu pod nadzorem pracownika szkoły, ma on obowiązek informowania uczniów o zasadach bezpiecznego korzystania z zasobów internetowych i czuwania nad bezpiecznym korzystaniem z Sieci podczas zajęć. 5. W szkole prowadzone są cykliczne działania profilaktyczne z zakresu zasad bezpiecznego korzystania z Internetu, a na jej terenie (gabinet pedagoga, biblioteka szkolna, sale infor-matyczne) dostępne są materiały edukacyjne z tego zakresu. 6. Na terenie szkoły dostępna jest sieć wifi, zabezpieczona hasłem dostępu. 7. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści administrator sieci stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia, a swoje ustalenia przekazuje dyrekto-rowi, który organizuje dla dziecka rozmowę z psychologiem lub pedagogiem. Jeśli ten uzyska informację, że dziecko jest krzywdzone, podejmuje działania opisane w procedurze ochrony (rozdział 8). Rozdział 8 Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi w Internecie oraz utrwalonymi w innej formie I. Niebezpieczne treści (materiały pornograficzne, promujące nienawiść, rasizm, ksenofobię, przemoc, zachowania autodestrukcyjne) 1. Treści nielegalne lub niezgodne z regulaminem danej strony zgłaszane są administratorom strony. 2. W przypadku zgłoszenia o dostępie do treści nieodpowiednich, administrator sieci ustala okoliczności zdarzenia, podejmując próbę ustalenia sprawcy i świadków incydentu, a także zabezpiecza dowody, konfiguruje zabezpieczenia sieci szkolnej, by na nowo zablokować dostęp do niewłaściwych treści. Z poczynionych ustaleń sporządza Kartę przebiegu inter-wencji. 3. Jeśli treści niebezpieczne dotyczą osób niezwiązanych ze szkołą, dyrektor zgłasza zdarze-nie odpowiednim służbom (sądowi rodzinnemu lub Policji), przekazując zabezpieczone materiały. 4. Jeśli uczestnikami zdarzenia są uczniowie szkoły, ze sprawcą i ofiarą przeprowadzona jest rozmowa (oddzielnie) psychologa lub pedagoga szkolnego na temat emocji, jakie może budzić materiał, do jakich zachowań zachęca, omówione zostają także konsekwencje zda-rzenia wynikających ze złamania statutu szkoły. 5. Powiadomieni zostają rodzice uczniów, których informuje się o poczynionych ustaleniach i dalszych działaniach szkoły (zastosowane kary statutowe/ środki oddziaływania wycho-wawczego, powiadomienie organów ścigania, wsparcie psychologiczno - pedagogiczne). 6. Współpraca z organami ścigania lub sądem rodzinnym obligatoryjnie musi zaistnieć w przypadku naruszenia zakazu rozpowszechniania materiałów pornograficznych z udzia-łem małoletniego (osoby poniżej 18 roku życia – art. 202 § 3 kodeksu karnego) oraz treści propagujących publicznie faszystowski lub inny totalitarny ustrój państwa lub nawołują-cych do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych (art. 256 i art. 257 kodeksu karnego). II. Ochrona wizerunku 1. W szkole na początku roku szkolnego pozyskiwane są pisemne zgody rodziców i uczniów na publikację wizerunku uczniów na potrzeby dokumentacji fotograficznej działań podej-mowanych przez placówkę. W miarę możliwości fotografowane są grupy uczniów, a nie pojedyncze osoby. 2. Zdjęcia i nagrania nie są podpisywane informacjami identyfikującymi ucznia z imienia i nazwiska. 3. Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania uczniów są przechowywane w zamknię-tej naklucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywa-ne w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez instytu-cję u administratora sieci, przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji. 4. Nie dopuszczalne jest przechowywanie zdjęć i nagrań z wizerunkiem uczniów na nośni-kach nieszyfrowanych lub mobilnych (telefonach komórkowych i pendrive). III. Naruszenie prywatności 1. Informacja o zagrożeniu naruszeniem prywatności w szkole powinna zostać niezwłocznie przekazana administratorowi systemów informatycznych i dyrektorowi szkoły, którzy po-dejmują natychmiastowe działania w celu zabezpieczenia danych i ograniczenia dalszego dostępu do informacji niejawnych. 2. Następnie należy ustalić okoliczności zdarzenia, poprzez dokładne udokumentowanie po-zyskanych informacji i skontaktować się z ekspertem ds. bezpieczeństwa cyfrowego w or-ganie prowadzącym szkołę. 3. W przypadku poważniejszych zagrożeń i w sytuacji, gdy naruszenie prywatności jest spo-wodowane przez osoby spoza szkoły, należy nawiązać współpracę z organami ścigania. 4. Osoba wskazana w Rozdziale 1 ust. 6 powiadamia osoby dotknięte zdarzeniem (których dane osobowe wyciekły) o sytuacji, by podjęły indywidualne środki zaradcze. IV. Cyberprzemoc 1. Uczeń, który stał się ofiarą lub świadkiem cyberprzemocy (wyśmiewania, poniżania uczestników społeczności szkolnej przy użyciu technologii cyfrowych, obraźliwych ko-mentarzy, rozpowszechniania wizerunku, manipulowania zdjęciami itp.) powinien zgłosić sytuację do wychowawcy klasy lub pedagoga/psychologa szkolnego. Zgłoszenia może do-konać także świadek cyberprzemocy. 2. Przedstawiciel personelu, do którego dotarła informacja próbuje ustalić okoliczności zda-rzenia, zebrać dowody w postaci zrzutów ekranu, wiadomości, komentarzy, zdjęć, adresów stron internetowych. Zebrane materiały przekazywane są osobie wskazanej w rozdziale 1 ust. 5, która wykonuje Kartę przebiegu interwencji. 3. O zdarzeniu poinformowani zostają rodzice, którzy wspólnie z administratorem sieci i ko-ordynatorem ds. Standardów ustalają, czy sytuacja wymaga powiadomienia organów ści-gania i czy odpowiedzialnym za to będzie rodzic czy szkoła. 4. Pedagog/ psycholog szkolny udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej ofierze, wyjaśniając również rolę szkoły w przeciwdziałaniu zjawisku cyberprzemocy i kolejne etapy postępowania szkoły. 5. Jeśli sprawcą jest uczeń szkoły, pedagog lub psycholog szkolny powinien przeprowadzić z nim rozmowę, w wyniku której ustali, czy istnieją przesłanki do zgłoszenia sprawy do sądu rodzinnego lub Policji (przestępstwa ścigane z urzędu), czy wystarczające będzie za-stosowanie kar statutowych/ środków oddziaływania wychowawczego. V. Fake news 2. Włączenie zagadnienia dezinformacji do tematów działalności profilaktycznej, w tym ra-mach realizacji zajęć z informatyki, celem wspierania umiejętności medialnych. 3. Prowadzenie kontroli mediów społecznościowych pod względem działań mających na celu ograniczenie rozpowszechniania fake newsów oraz sprawdzanie publikowanych w sieci treści. 4. Reagowanie na potencjalne zagrożenie – prostowanie informacji, zgłaszanie administrato-rowi strony, jeśli treści są nielegalne lub niezgodne z regulaminem. Rozdział 9 Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia 1. Celem planu wsparcia jest przede wszystkim: a) zainicjowanie działań interwencyjnych we współpracy z innymi instytucjami, jeśli ist-nieje taka konieczność; b) współpraca z rodzicami w celu powstrzymania krzywdzenia małoletniego i zapewnie-nie mu pomocy; c) diagnoza, czy konieczne jest podjęcie działań prawnych; d) objęcie ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną na terenie szkoły i pomocą specjalistyczną poza szkołą, jeśli zaistnieje taka konieczność. 2. W ustalaniu planu wsparcia uczestniczy uczeń, jego rodzice, wychowawca i zespół pomo-cy psychologiczno – pedagogicznej – każda z tych osób otrzymuje zadania do wykonania w określonym czasookresie. 3. Działania koordynuje i monitoruje pedagog szkolny, który ściśle współpracuje z osobą odpowiedzialną za koordynację Standardów, wskazaną w Rozdziale 1 ust. 5 (o ile jest to inna osoba), w tym w podejmowaniu działań wspólnie z instytucjami pozaszkolnymi. 4. Plan wsparcia uwzględnia: a) działania interwencyjne, mające na celu zapewnienie uczniowi bezpieczeństwa, w tym zgłoszone podejrzenie popełnienia przestępstwa zgłoszone do organów ścigania; b) formy wsparcia oferowane przez szkołę; c) zaproponowane formy specjalistycznej pomocy pozaszkolnej, jeśli istnieje taka po-trzeba. 5. Planem wsparcia należy objąć także rodzeństwo pokrzywdzonego ucznia, jeśli są uczniami szkoły. 6. Plan wsparcia małoletniego funkcjonuje równolegle z podejmowanymi działaniami inter-wencyjnymi, a jego naczelną zasadą jest obserwacja ucznia, zapewnienie mu warunków do uzyskania wielospecjalistycznej pomocy, również pozaszkolnej, udzielanie wsparcia rodzi-com i współpraca międzyinstytucjonalna. 7. Plan wsparcia małoletniego ustalany jest również w sytuacji, gdy inicjatorem działań in-terwencyjnych jest inna instytucja (procedura „Niebieskie Karty”, uzyskanie informacji o krzywdzeniu od organów ścigania lub sądu itp., współpraca z OPS). 8. W przypadku realizacji procedury „Niebieskie Karty”, plan wsparcia małoletniego tożsa-my jest z ustaleniami poczynionymi w grupie diagnostyczno – pomocowej. 9. Do działań zaktywizowany powinien zostać rodzic „niekrzywdzący”, który współpracuje ze szkołą w celu powstrzymania sprawcy przemocy i zapewnienia dziecku pomocy po-zaszkolnej. W przypadku krzywdzenia przez obojga rodziców, interwencja polega również na zawiadomieniu sądu rodzinnego i Policji i działania względem rodziców, w tym spraw-dzanie bezpieczeństwa domowników, leży w kompetencjach tych instytucji. 10. Plan wsparcia małoletniego obejmuje różne formy pomocy, w tym prawną, psycholo-giczną, socjalną i medyczną, uwzględniając współpracę interdyscyplinarną w tym zakresie. 11. Zadania pracowników szkoły wiążą się głównie z pomocą w realizowaniu przez ucznia zadań dydaktyczno – wychowawczych i budowaniu pozytywnych relacji z rówie-śnikami i personelem szkoły. 12. Plan wsparcia małoletniego nie kończy się wraz z końcem procedury prawnej. Rozdział 10 Zasady i sposób udostępniania personelowi, małoletnim i ich opiekunom polityki do zaznajomienia i stosowania oraz zasady aktualizacji i przeglądu Standardów 1. Wszelkie procedury i dokumenty związane z wprowadzeniem Standardów są udostępniane personelowi, małoletnim i ich rodzicom podczas zapoznawania i zobowiązania do stoso-wania (zgodnie z poniższymi zasadami), a następnie na żądanie w dowolnym momencie. Dokumenty te można również znaleźć na stronie internetowej szkoły pod adresem http://zs24.bydgoszcz.pl/ 2. Wersja skrócona Standardów (dla małoletnich) dostępna jest na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielskim oraz w gabinecie pedagoga i psychologa szkolnego. 3. Każdy pracownik ma obowiązek zapoznać się ze Standardami po zawarciu umowy o pra-cę, a fakt zapoznania się i przyjęcia do stosowania poświadcza podpisem na liście dostęp-nej w dziale kadr oraz poprzez złożenie do akt osobowych oświadczenia. 4. Rodzice/opiekunowie uczniów zapoznawani są ze Standardami podczas zebrań z rodzicami, każdorazowo na początku roku szkolnego, przy czym pierwsze zapoznanie nastąpi niezwłocznie po opracowaniu i wprowadzeniu Standardów, nie później niż w ciągu 30 dni. Zapoznanie się z wyżej wymienionymi dokumentami każda osoba potwierdza swo-im podpisem, złożonym na liście obecności lub na oświadczeniu dostarczonym do wycho-wawcy klasy w przypadku nieobecności rodzica na wywiadówce, w ciągu 7 dni od przeka- zania przez wychowawcę za pośrednictwem e-dziennika informacji o konieczności zapo-znania się ze Standardami. 5. Uczniowie zapoznawani są ze Standardami podczas jednych z zajęć z wychowawcą reali-zowanych w miesiącu wrześniu każdego roku, przy czym pierwsze zapoznanie nastąpi nie-zwłocznie po opracowaniu i wprowadzeniu Standardów, nie później niż w ciągu 30 dni. Za potwierdzenie faktu zaznajomienia się z dokumentami służy lista obecności na zajęciach, podczas których te procedury były omawiane. Uczniowie nieobecni donoszą do wycho-wawcy oświadczenie o zapoznaniu się w ciągu 7 dni od powrotu z nieobecności. 6. Treść oświadczenia dla personelu, rodziców/opiekunów i uczniów stanowi załącznik nr 5 do Standardów. 7. Pracownicy powołani do pełnienia funkcji zgodnie z zapisami rozdziału 1 ust. 5 - 6, roz-działu 5 ust. 1, rozdziału 7 ust. 1 oraz rozdziału 9 ust. 3, na bieżąco monitorują i okresowo weryfikują zgodność prowadzonych działań z przyjętymi zasadami ochrony dzieci, doko-nując co najmniej raz na dwa lata oceny Standardów, by dostosować je do aktualnych po-trzeb i obowiązujących przepisów. Wnioski z przeprowadzonej oceny są dokumentowane w formie notatek służbowych, a zmiany w Standardach wprowadzane są aneksami, po uzyskaniu akceptacji dyrekcji szkoły i po konsultacjach z radą pedagogiczną, radą rodzi-ców i samorządem uczniowskim. 8. Osoba, o której mowa w rozdziale 1 ust. 5 przeprowadza wśród pracowników, rodziców i uczniów minimum raz na dwa lata ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów, a następnie dokonuje analizy jakościowej i ilościowej badania ankietowego i sporządza na tej podstawie sprawozdanie z monitoringu. Sprawozdanie przekazywane jest dyrektorowi szkoły. 9. Monitoring i ewaluacja Standardów, o których mowa w ust. 7, prowadzona jest w oparciu o analizę dokumentacji wewnętrznej i korespondencji międzyinstytucjonalnej, przepisów prawa, obserwację, analizę ilościową i jakościową zgłoszeń, badania ankietowe, o których mowa w ust. 8, diagnozę czynników ryzyka i chroniących i konsultacje z organami szkoły. 10. Wprowadzone zmiany w Standardach zatwierdza i przedstawia pracownikom, rodzi-com i uczniom, dyrektor szkoły. Rozdział 11 Przepisy końcowe 1. Standardy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia zarządzenia. 2. Ogłoszenie następuje poprzez zamieszczenie Standardów na stronie internetowej szkoły, wywieszenie na tablicy ogłoszeń i w gabinecie pedagoga, również w wersji skróconej przeznaczonej dla małoletnich oraz poprzez przesłanie tekstu drogą elektroniczną, przy wykorzystaniu dziennika elektronicznego.

Informację wytworzył:
Leszek Sobieraj
Data wytworzenia:
2024-08-20
Wprowadził do BIP:
Agnieszka Hanyżewska
Data publikacji w BIP:
2024-08-20 12:09:49
Liczba odsłon:
126